سرویس بهداشتی استاندارد نیازمند طراحی اصولی با رعایت تمامی المان های لازم است. خواه فضا کوچک باشد یا بزرگ، باید از هریک از بخش های آن به صورت بهینه استفاده شود. طراحی فضا به ما در درک بهتر و بهره مندی بهتر از فضا کمک می کند و هر چه کیفیت طراحی و ظرافت های آن بیشتر و هنرمندانه تر باشد برای استفاده کنندگان آن، مطلوبیت بیشتری دارد. وان و ج

پدیده طراحی همانند یک نمودار دوسویه عمل می کند که یک سوی آن مباحث هنری، زیبایی و حسی طراحی است و یک سوی دیگر مباحث فنی، عملکردی و منطقی. بنابراین خروجی و نتیجه طراحی بستگی به عوامل موثر در فضا، سلیقه و تفکرات طراح یا معمار دارد. در نتیجه طراحی فضاها یک پدیده طیفی و کیفی است – نه کمی، مثلاً امکان دارد طرحی زیبا باشد اما عملکردی نباشد یعنی پس از ساخت و در زمان بهره برداری از فضا، کیفیت مطلوبی را به افراد منتقل نکند یا برعکس.

مولفه های موثر در طراحی سرویس بهداشتی استاندارد

  • ابعاد طولی، عرضی و ارتفاعی فضا
  • نقشه تاسیسات و جانمایی زیر ساخت های تاسیساتی مانند: لوله کشی آب و فاضلاب
  • نقشه برق و سیم کشی فضا: امکان نصب نور (سقفی اصلی(گسترده) – نور فرعی نقطه ای و نواری)

از آنجایی که در یک خانه جنس فضاها متفاوت است، در نتیجه نگرش و ملاحظات خاص خود را نیاز دارد. در فضاهای خدماتی به طور کلی جنبه عملکردی از جنبه حسی و هنری مشخص تر است. مانند: آشپزخانه، حمام، توالت و … .

سرویس بهداشتی جز دسته فضاهای خدماتی است و در نتیجه وزنه عملکردی بودن بر حسی و هنری بودن غالب است. البته این موضوع به هیچ وجه به این معنا نیست که در طراحی این فضاها مبانی زیباشناسی و هنری لحاظ نمی شود. بلکه می توان طراحی این فضا را، به مولفه های اصلی و فرعی تقسیم بندی نمود.

 طراحی سرویس بهداشتی استاندارد

مولفه های فرعی سرویس بهداشتی استاندارد

  • ابعاد، اندازه، فرم و رنگ تجهیزات بهداشتی نظیر شیرآلات بهداشتی، توالت فرنگی یا وال هنگ ، توالت ایرانی، آیینه، روشویی و کانتر روشویی، وان یا جکوزی و شیرآلات جزیره
  • ابعاد، اندازه، فرم، رنگ، بافت پوشش کف و دیوارهای سرویس های بهداشتی مانند: کاشی، سنگ، سیمان و بتن و….
  • چیدمان و هارمونی (رنگی، فرمی و جنس) بین دو دسته فوق
  • موقعیت قرارگیری فضا، رنگ و میزان تابش نور طبیعی یا مصنوعی در فضا

 طراحی سرویس بهداشتی استاندارد

اکنون با شناخت مولفه های بالا می خواهیم یک سرویس بهداشتی استاندارد را طراحی کنیم.

جانمایی تجهیزات بهداشتی

اولین کار، جانمایی صحیح توالت فرنگی ، توالت ایرانی ، روشویی ، دوش، وان یا جکوزی با توجه به نقشه تاسیسات و برق می باشد. توجه به نکات زیر توصیه می شود:

1- جهت قرار گیری توالت فرنگی یا توالت ایرانی، خلاف جهت قبله باشد. (توصیه دینی-اسلامی)

2- فاصله جانبی مجاز توالت فرهنگی و ایرانی نسبت به دیوار و نسبت به هم رعایت شود. (توصیه عملکردی)

3- برای سهولت استفاده از شیر آفتابه ای، فاصله مجاز شیر آفتابه ای با توالت ایرانی و توالت فرنگی رعایت گردد. (توصیه عملکردی-بهداشتی)

4- در یک سرویس بهداشتی استاندارد برای جلوگیری از برخورد با روشویی یا کانتر روشویی در حین استفاده از توالت های ایرانی و فرنگی، رعایت جهت، فاصله و اندازه روشویی و سنگ توالت ایرانی و فرنگی به شدت توصیه می شود. (توصیه عملکردی- ایمنی)

5- در صورت امکان از ترکیب نورهای سقفی و دیواری بصورت گسترده- نقطه ای و خطی براساس موقعیت جانمایی انجام شده در فضا استفاده شود. (توصیه حسی-زیبایی)

روشویی مدرن

در طراحی هر فضا استانداردهایی وجود دارد که باید رعایت شود تا استفاده از آن فضا مطلوب انسان باشد. ولی جدای از استانداردهای طراحی باید به زیبایی شناسی فضا نیز اهمیت داده شود. انتخاب تجهیزات بهداشتی لوکس مانند کاسه روشویی، شیرآلات و وان یا جکوزی می تواند به زیبایی فضا نیز کمک کند.

انواع تجهیزات بهداشتی وارداتی لوکس

برند DANIEL میلان

شرکت ژیمان وارد کننده شیرآلات خارجی لوکس « برند دنیل میلان » به صورت انحصاری در ایران است. شیرآلات ایتالیایی دنیل با تکنولوژی به روز و جدید، لعاب و کارتریج شیرآلات لوکس بهداشتی خود را تولید می کند و در اختیار مشتریان قرار می دهد.

شیرآلات ایتالیایی دنیل در 58 رنگ ساده و 114 طرح آبکاری ترکیبی تولید می شوند و طیف متنوعی از طرح ها را شامل می گردند.

از مهم ترین ویژگی های ست شیرآلات لوکس این برند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- طراحی با تکنولوژی برتر و جدیدترین فناوری های روز
2- ترکیب هنر و صنعت
3- ثبت تکنیک های تزئینی
4- پرداخت های گالوانیکی با دستگاه های تمام رباتیک
5- رنگ بندی کامل

برای مشاهده انواع مدل های شیرآلات سرویس بهداشتی استاندارد در کالکشن های متنوع به صفحه ذیل مراجعه نمایید.

شیرآلات ایتالیایی DANIEL

شیرآلات ایتالیایی

برند BATHCO اسپانیا

شرکت ژیمان مفتخر به همکاری با شرکت اسپانیایی « بثکو » اسپانیا است. شرکت BATHCO با پایه گذاری خلاقیت در ساخت روشویی های جدید، نمونه های فوق مدرنی را به بازار عرضه نموده است که نظیر آن در سایر شرکت های تولیدکننده تجهیزات ساختمانی مشاهده نمی شود.

این شرکت با بهره مندی از نقاشان حرفه ای و خوش ذوق، طرح هایی الهام گرفته از طبیعت را بر روی سطوح داخلی و خارجی کاسه روشویی روکار پیاده سازی نموده است. به همین دلیل است که ارزش این محصولات در قیاس با سایر محصولات چند برابر گردیده است. طراحی یک سرویس بهداشتی استاندارد به کمک این تجهیزات ساده تر خواهد بود.

این محصولات در چهار کالکشن طرح دار، ساده و روشویی جدید بثکو با متریال خاص سیمانی، چوبی و … و روشویی ایستاده عرضه می گردد.

کاسه روشویی اسپانیایی

وان جکوزی مدرن 

این شرکت همچنین مفتخر به فروش وان جکوزی خارجی و انواع وان ساده با بهترین درجه کیفی از برند مطرح خارجی می باشد.

برای مشاهده کلیه مدل های وان جزیره ژیمان ، به صفحه ذیل مراجعه فرمایید.

وان کوارتز

وان جکوزی مدرن خارجی