به طور کلی کشورهای آسیایی از جمله آسیای شرقی دارای فرهنگی غنی و کهن هستند که پیشنیه تمدن آن ها به هزاران سال قبل باز می گردد. دکوراسیون داخلی منازل کشورهای آسیای دور نیز مانند سایر موضوعات از فرهنگشان تأثیر می پذیرد ، از این رو سبکی مجزا برای خود تبیین نموده اند.
وجود نشانه های طبیعت ، تقارن و سادگی از ویژگی های بارز این سبک می باشد.
در متن ذیل طراحی حمام آسیایی (آسیای شرق) را مورد بررسی قرار می دهیم و عناصر داخلی به کار رفته در آن را معرفی می نماییم.

طراحی حمام آسیایی

طراحی حمام آسیایی

طراحی حمام آسیایی (به سبک آسیای شرقی)

مادامی که صحبت از سبک دکوراسیون شرقی می شود شاید فکر کنید که این سبک ، تنها برگرفته از کشورهای ژاپن و چین می باشد در صورتی که دکوراسیون آسیایی تلفیقی از دکوراسیون کشورهایی همچون تایلند ، هند ، سنگاپور و … می باشد.
نمونه هایی از ورزش های ذهنی همچون یوگا ، مدیتیشن و … انسان را به سکوت ، رهایی و آرامش دعوت می نمایند و فرد را به آینده ای سرشار از امید سوق می دهند. این خصوصیات در سبک های دکوراسیون آسیایی کاملاً مشهود است. قرارگیری تعدادی از عناصر و المان ها در این نوع دکوراسیون ، سبک شرقی را به بیننده یادآور می شود که عبارتند از :

مصالح طبیعی در حمام

وارد نمودن متریال چوب و دیگر مصالح طبیعی نظیر سنگ یا آجر به داخل فضای حمام می تواند نشانه ای از طبیعت باشد که پیش تر آن را به عنوان ویژگی بارز سبک آسیایی بیان نمودیم که در واقع آرامش گرفتن از ذات آفرینش را تداعی می نماید. همچنین دیوارها و کف حمام در طرح سنگ یا چوب می باشند که حالتی زمینی به آن می بخشد و نشانه سکون و ثبات است.

طراحی حمام آسیایی

طراحی حمام آسیایی

قرار گیری وان در نور طبیعی

ترجیحاً در طراحی حمام آسیایی از نور طبیعی خورشید بهره گرفته می شود. وان و دوش در پایین پنجره قرار می گیرد تا نور لازم و کافی برای دریافت انرژی توسط بدن فراهم گردد. در صورت استفاده از نور مصنوعی می توان از لوستر هایی بدون شکل های هندسی عجیب و غریب و کاملاً ساده به صورت دایره ، استوانه ، مستطیل یا مربع استفاده نمود.

رنگ آمیزی شرقی در طراحی حمام آسیایی

رنگ ها در پالت رنگی به سبک آسیایی ، نشأت گرفته از طبیعت می باشند. رنگ های روشن و سبُک (رنگ های مادر) تأثیرگذاری بیشتری را در این شیوه از دکوراسیون داخلی خواهند گذاشت. به طور کلی رنگ های تند باعث حواس پرتی و فاصله گرفتن از آرامش می شوند ، لذا رنگ هایی با تناژ خیلی تیره یا تند جایگاهی در این نوع دکوراسیون ندارند. همچنین استفاده از نقوش الهام گرفته شده از طبیعت بر روی دیوارها می تواند جایگزین مناسبی برای کاشی کاری باشد.

طراحی حمام آسیایی

روشویی ساده در طراحی حمام آسیایی

سبک آسیایی بسیار خلوت و ساده می باشد و نیازمند تجهیزات زیادی برای نگهداری وسایل نمی باشد. از این رو در حمام آسیایی یک کنسول ساده با جنس چوب که دارای حداقل دو طبقه برای جایگذاری وسایل باشد ، کافی است.

روشویی معمولاً از جنس برنزی و شیرآلات به شکل خاص می باشند که در تصویر زیر مشاهده می نمایید. در صورت استفاده از روشویی سرامیکی مُدرنیزاسیون را هم می توان با این نوع سبک ، تلفیق نمود.
عدم زاویه دار بودن روشویی می تواند نشانه ای از سادگی و دوری از دنیای پُرزرق و برق و به نوعی پالایش نفس باشد.

طراحی حمام آسیایی

طراحی حمام آسیایی

طراحی حمام آسیایی

طراحی حمام آسیایی

اکسسوری ها در طراحی حمام آسیایی

به کار گیری آینه های بلند قد با فریم های چوبی که در کنار آن ها گلدان های بامبو قرار گرفته اند الهامی از معابد شرقی می باشد. گلدان ها نیز از سفال هستند تا باستانی بودن این فرهنگ را بیشتر نمایان سازند.

طراحی حمام آسیایی

هیچ چیز در جریان طراحی داخلی این فضا تصادفی نیست. جای گیری هر شی و وسیله ای و نیز انتخاب هر رنگ به دقت مورد توجه قرار می گیرد تا در نهایت بتوان هماهنگی کلی را در فضا ایجاد نمود.
استفاده از شمع به عنوان اکسسوری در حمام می تواند حالت ذن (Zen) را بیشتر بر روی انسان ایجاد نماید.

حمام به سبک آسیای شرقی برای چه نوع محیط هایی و چه سلایقی مناسب است؟

طراحی حمام آسیایی عموماً برای فضاهایی کاربرد دارد که مساحت زیادی از خانه را می توان به حمام اختصاص داد. زیرا فضای وسیع خود باعث انتقال آرامش و ممانعت از ایجاد حس هرج و مرج می باشد.

معمولاً افرادی که به فلسفه ، معنویت و تفکر علاقمند هستند ، به دنبال این نوع دکوراسیون خواهند رفت. آن ها بیش از هر چیزی می خواهند تا ذهن خود را از شلوغی در امان داشته و احساس آرامش را از المان های طبیعی به کار رفته در این دکوراسیون دریافت نمایند.

حمام آسیایی با هدف فضایی برای تفکر نمودن و به آرامش رسیدن ، طراحی می شود.

تجهیزات بهداشتی لوکس ژیمان

محصولات بهداشتی ژیمان آنقدر متنوع تولید شده اند که برای هر سبکی که مدنظرتان باشد ، کاربرد خواهند داشت. استفاده از این تجهیزات بهداشتی ، به هر نوع سبکی از دکوراسیون داخلی جلوه فوق العاده ای می دهد و کیفیت و دوام آن ،سال ها استفاده از این لوازم را تضمین می نماید.

شیرآلات Daniel (شرکت ایتالیایی) ، وان و جکوزی ، چینی آلات بهداشتی bathco (شامل روشویی ساده و طرح دار ساخت شرکت اسپانیایی) ، در مدل های مختلف همراه با طراحی الهام گرفته از طبیعت در اوج ظرافت ساخته شده اند و به شما دوستداران سبک های کلاسیک یا مدرن عرضه می گردند.