اکثر افراد علاقمند به دوش گرفتن با آب گرم و بعضاً داغ هستند و عده ای نیز دوش گرفتن با آب سرد را ترجیح می دهند. هریک از این دو انتخاب مزایا و معایب خودشان را برای بدن دارند که در این مطلب قصد داریم شما را با فواید دوش آب سرد آشنا نماییم. مادامی که فواید آن را بدانید ، تمایلتان به این نوع استحمام نیز بیشتر خواهد شد.

فواید دوش آب سرد

براساس پژوهش های علمی انجام شده ، از جمله فواید دوش آب سرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش گردش خون
  • شفافیت پوست و مو
  • جلوگیری از ریزش مو
  • آرام کردن خارش های پوستی در زمان بروز بیماری هایی نظیر اگزما
  • هوشیار نمودن افراد خواب آلود در طول روز
  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به بهبود گرفتگی عضلات پس از انجام تمرین های ورزشی سبک

افزایش گردش خون | فواید دوش آب سرد

مهم دلیلی که به افراد توصیه می شود تا از آب سرد در زمان دوش گرفتن استفاده نمایند، افزایش گردش خون در بدن است. زمانی که آب سرد به اندام های بیرونی بدن برخورد می کند ، خون در سطح بدن با عمل انقباض مواجه می شود. این اتفاق سبب می گردد تا خونی که در بافت های درونی بدن در گردش است با سرعت بیشتری در رگ ها حرکت نماید تا جبران خون منقبض شده را نموده و دمای ایده آل بدن حفظ گردد.

به همین منظور به افرادی که دچار فشار خون بالا یا بیماری های قلبی عروقی هستند ، دوش آب سرد توصیه می شود زیرا سیستم گردش خون را تحریک می‌کند و باعث کاهش التهاب شده و می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی پیشگیری کند.

شفافیت پوست و مو و جلوگیری از ریزش مو در زمان استحمام

براساس تحقیقات پزشکان در این زمینه ، آب سرد موجب انقباض جریان خون شده و بدین سبب پوست سالم تر و شفاف تر به نظر می رسد. همچنین آب سرد کوتیکول‌های مو را می‌بندد و آن ها را تقویت می‌کند.
آب سرد برخلاف آب داغ ، لایه سبوم (مرزی طبیعی و مرطوب برای محافظت از پوست و موی شما) را خشک نمی‌کند ، لذا احتمال آن وجود دارد که آب سرد قادر باشد تا به مرور زمان موهای شما را محکم‌تر نموده و اینگونه از ریزش مو در حمام جلوگیری شود.

با یک آزمایش ساده می توان به صحت این موضوع پی برد. صبح ها که از خواب برمی خیزید ، صورت خود را در روشویی با آب سرد بشویید. با چشم خود شفافیت پوست خود را در مقایسه با زمانی که با آب گرم یا داغ می شویید ، مشاهده خواهید نمود.

آرام نمودن خارش های پوستی

از فواید دوش آب سرد می توان به غلبه بر احساس خاراندن پوست در زمان بروز مشکلات پوستی اشاره کرد.
افرادی که دچار بیماری های پوستی نظیر اگزما شده اند ، نباید از آب گرم یا آب داغ استفاده کنند زیرا آب گرم باعث خشک‌شدن پوست‌های حساس می شود. آب گرم به سلول‌های کراتین که در خارجی‌ترین لایه پوست قرار دارند، آسیب می‌رساند؛ یعنی پوست را خشک نموده و به سلول‌ها اجازه نمی‌دهد رطوبت را در خود نگه دارند. در نتیجه اگزمای پوستی تشدید شده و برای رفع آن علاوه بر درمان های پزشکی باید به هنگام استحمام از دوش آب سرد استفاده نمود.

فواید دوش آب سرد

هوشیار نمودن افراد خواب آلود در طول روز

به برخی از افراد ، لقب خواب آلود اطلاق می کنیم زیرا در طول روز دائما احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند و نمی توانند همچون سایر اشخاص فعالیت طبیعی بدنی داشته باشند. البته این موضوع دلایل پزشکی دارد که باید توسط آن فرد پیگیری شده تا با جبران ویتامین هایی که کمبود آن ها باعث ایجاد چنین مشکلی می شود ، این معضل برطرف گردد. ولی می توان به این افراد توصیه کرد تا از فواید دوش آب سرد بهره مند گردند.

هنگامیکه آب سرد به بدن برخورد می کند ، شوک وارد شده و این شوک باعث می شود تا :

1- اکسیژن بیشتری دریافت گردد.
2- ضربان قلب بالاتر رود.
3- سطح هوشیاری افزایش یابد.

کمک به کاهش وزن | فواید دوش آب سرد

برخی از سلول‌های چربی با سوزاندن چربی گرما تولید می‌کنند. آن ها این کار را زمانی انجام می‌دهند که بدن شما در معرض سرما قرار بگیرد. «گریت کفراشتاین»، پزشک عمومی، می‌‌گوید این سلول‌ها بیشتر در اطراف گردن و شانه‌ها قرار گرفته‌اند؛ پس برای دوش آب سرد عالی هستند!

البته این را در نظر بگیرید که تنها دوش آب سرد برای چربی زدایی کافی نیست و باید از روش های مهم تری نظیر رژیم غذایی ، ورزش ، دوری از استرس و .. بهره مند گردید.

بهبود گرفتگی عضلات

آب سرد باعث شل شدن ماهیچه ها و در نتیجه بهبود گرفتگی آن ها پس از انجام ورزش های ساده می گردد. توجه داشته باشید افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند ، حتماً در هنگام وقوع چنین مشکلاتی در عضلات خود ، در خصوص استفاده از آب سرد با پزشک یا مربی خود مشورت نمایند.

فواید دوش آب سرد

در چه مواردی نباید دوش آب سرد گرفت؟

در موارد زیر ، دوش آب سرد نه تنها فوایدی ندارد بلکه مضر هم می باشد:

1- اگر بیمار هستید ، خصوصاً در زمان سرما خوردگی نباید از دوش آب سرد استفاده کنید زیرا دمای پایین آب موجب آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن می شود و موجب بدتر شدن بیماری می گردد.

2- اگر طبع بدن شما سرد است و دائماً احساس سرما می کنید ، دوش آب سرد توصیه نمی گردد زیرا مدت زمان بیشتری نیاز خواهد بود تا دمای بدن شما به حالت طبیعی بازگردد.

دوش آب سرد یا دوش آب گرم؟

در مقابل فواید دوش آب سرد ، دوش گرفتن با آب گرم نیز دارای فوایدی برای بدن انسان می باشد. بنا به توصیه پزشکان از دوش گرفتن با آب داغ خودداری نمایید و اگر نمی توانید با دوش آب سرد ارتباط برقرار کنید ، بهتر است با آب ولرم حمام کنید.

شیرآلات خارجی ژیمان عرضه کننده انواع دوش حمام هوشمند

در تصاویر زیر تعدادی دوش حمام لوکس خارجی (محصول شرکت Daniel ایتالیا) ، عرضه شده توسط مجموعه ژیمان را ملاحظه می نمایید:

فواید دوش آب سرد

فواید دوش آب سرد

وان و جکوزی ، چینی آلات بهداشتی bathco ساخت شرکت اسپانیا ، شیرآلات daniel ساخت کشور ایتالیا از دیگر محصولات ساختمانی لوکس عرضه شده توسط ژیمان می باشد.