مهم ترین فلسفه اختراع جکوزی، ایجاد ساعاتی شاد و مفرح برای افراد است. مخترعان جکوزی شاید با علم به این موضوع که « اندورفین ها » کلید زندگی سالم و شاد هستند، پروژه را پیاده سازی و اجرا نموده اند! در واقع می توان گفت: نقش «هورمون های شادی» (مانند سروتونین و دوپامین) و مُسکن های طبیعی (معروف به اندورفین) در دستور العمل زندگی سالم حائز اهمیت است که در طی فعالیت های لذت بخش و آرامش بخش آزاد می شوند. در این مطلب با مزایای استفاده از جکوزی و تأثیر آن بر روحیه و نشاط آشنا خواهید شد.

مزایای استفاده از جکوزی

اندورفین ها بر فاکتورهای مرتبط با سلامت و شادی تأثیر می گذارند و تأثیر منفی که هورمون های استرس مانند کورتیزول و اپی نفرین بر روی بدن دارند را کاهش می دهند. روش‌های آرامش‌بخش مانند آب‌درمانی با جکوزی (به طور مداوم) نشان داده ‌است که سطح اندورفین بدن با افزایش جریان خون و تنفس عمیق افزایش می‌یابد.
در مطلب ذیل هریک از هورمون های شادی آور را مورد بررسی قرار داده و با اثرات هریک بر روی بدن پس از غوطه ور شدن در جکوزی آشنا خواهید شد!

1- سروتونین

از جمله مزایای استفاده از جکوزی ، ترشح هورمون « سروتونین » است که با غوطه ور شدن در آب  حاصل می گردد. این هورمون، کلید شادی است و با سرکوب احساسات افسردگی و خنثی کردن تحریکات عصبی، خلق و خو را تنظیم می کند. این اثرات به نوبه خود، شما را اجتماعی تر می کند و پیوند بین فردی شما را بهبود می بخشد.

مزایای استفاده از جکوزی

2- دوپامین

این یک هورمون لذت است که هنگام تلاش برای رسیدن به هدف ترشح می شود. دوپامین یک اثر چرخه ای دارد، زیرا افزایش این هورمون به شما انگیزه می دهد که سخت کار کنید تا بتوانید از رسیدن به آن هدف رضایت داشته باشید. از آنجایی که دوپامین شما را از نظر ذهنی هوشیارتر می کند و به تمرکز شما کمک می کند، شب قبل از یک جلسه پرفشار یا سخنرانی بزرگ، چند دقیقه بیشتر در وان آب گرم غوطه ور شوید.

3- اکسی توسین

این هورمون عشق است و در هنگام تماس فیزیکی محبت آمیز به مقدار زیاد ترشح می شود. اکسی توسین همچنین احساس عشق و اعتماد را افزایش می دهد. برای ترشح این هورمون استفاده از جکوزی هایی با ظرفیت دو نفره یا چند نفره (برای تفریح دسته جمعی اعضای خانواده) می تواند حداکثر فایده را برای کاربران آن فراهم آورد.

4- اندروفین 

وظیفه اصلی اندورفین ها که مُسکن های طبیعی بدن شما نامیده می شوند، « تسکین درد » است. در واقع اندورفین‌ها باعث ایجاد حالات خوشی و لذت شده و آرامش بخش هستند. همچنین به واسطه توقف ارسال پیام‌های درد به سوی مغز موجب از بین رفتن حس درد می‌شوند. امروزه، دردی که اغلب با رها شدن آن همراه است، با تمرینات بی هوازی ایجاد می گردد. با آموزش بدن برای ترشح سطوح بیشتری از اندورفین در طول آب درمانی ، می توانید ترشح این هورمون را به حداکثر رسانید.

مزایای استفاده از جکوزی

سایر مزایای استفاده از جکوزی

وضوح ذهنی در وان آب گرم

از دیگر مزایای استفاده از جکوزی می توان به کاهش استرس روزانه اشاره نمود. استرس امری اجتناب ناپذیر است اما نباید فراموش کنیم که گردش خون را مهار می کند و منجر به افزایش فشار خون می شود. وقتی بیش از حد استرس داریم، قلبمان سخت‌تر کار می‌کند و هضم غذا کند می‌شود. تحقیقات حتی نشان داده است که تا 80 درصد از بیماری ها مربوط به استرس است.

جت های موجود در وان آب گرم به طور خاص با تمرکز فشار آب بر روی نقاط خاصی از بدن، جریان خون و سرعت فرآیندهای بدن را بهبود می بخشند. این افزایش گردش خون به ذهن و بدن شما کمک می کند تا وارد حالت آرامش شود. جالب است بدانید که این امر از نظر بالینی، اضطراب و استرس را تا حد زیادی کاهش می دهد. گرمای آب و ماساژ بدن توسط جت ها ، سموم بدن را آزاد نموده و موجب می گردد تا فرد احساس سلامتی و شادی بیشتری نسبت به همیشه داشته باشد.

مزایای وان آب گرم

تقویت خواب از مزایای استفاده از جکوزی

افزایش دمای بدن بعد از غوطه ور شدن در وان آب گرم در شب و قبل از خواب، به شما کمک می کند تا راحت تر بخوابید.

تسکین سردردهای طبیعی

اگر از میگرن‌های تنشی رنج می برید، وان آب گرم می تواند کمک کننده باشد. وارد جکوزی خود شوید، کمی تنفس عمیق انجام داده و اجازه دهید عمل هیدرودرمانی، ماهیچه هایی را که باعث ایجاد تنش در سر شما می شوند، شل نماید.

ایجاد آرامش ذهنی بعد از کاهش علائم فیزیکی درد

فرقی ندارد که درد از آرتریت پیشرفته باشد یا یک فعالیت بدنی سنگین، آنچه مهم است: درد فیزیکی به طور قابل توجهی بر انرژی ذهنی تأثیر می گذارد.
یکی دیگر از مزایای استفاده از جکوزی ، آزاد سازی افکار درد است. در حالی که بدن شما در داخل آب جوشان وان در حال بهبود است، ذهنتان نیز از افکار درد آزاد می شود. از این فرصت برای تمرین رها کردن سایر افکار خسته کننده ذهنی مانند نگرانی های کاری یا مسئولیت های معمول استفاده کنید و فقط بر غرق شدن در آب تمرکز کنید.

سخن پایانی – مزایای استفاده از جکوزی

با توجه به مطالب فوق، جکوزی چیزی بیش از یک مکان برای سرگرمی است. سال‌هاست که تحقیقات نشان داده است که استفاده مکرر از جکوزی به عنوان یک عنصر اساسی در حفظ سبک زندگی سالم و شاد تاثیرگذار است. 15 دقیقه در روز غوطه ور شدن در وان آب گرم می تواند نتایج شگفت انگیزی برروی سلامت جسم و روان بگذارد!

شرکت ژیمان

« ژیمان » عرضه کننده انواع تجهیزات بهداشتی لوکس ، با طراحی منحصر به فرد از شرکت های معتبر سطح بین المللی است. برای مشاهده انواع مدل های « وان جکوزی خارجی » به صفحه آن مراجعه نمایید.