حفظ تعادل شیمیایی آب درون جکوزی حیاتی است. برای این منظور باید با روش های نگهداری از جکوزی آشنا شوید. خصوصاً اگر جکوزی شما در فضای باز قرار دارد و ظرفیت زیادی دارد. اکثر دارندگان جکوزی با اجرای یک برنامه ضدعفونی کننده مبتنی بر کلر، آب را ایمن و شفاف نگه می دارند. این کار برای مراقبت از سلامتی ضروری می باشد، زیرا ممکن است آلاینده های خطرناکی در جکوزی شما جمع شوند.
از طرف دیگر ورود بیش از حد مواد ضدعفونی کننده ممکن است باعث تخریب جکوزی شما در طولانی مدت شود. در این مطلب با بررسی چگونگی حفظ تعادل شیمیایی در آب، شما را با روش های کاهش سطح کلر در جکوزی آشنا می نماییم.

اهمیت میزان سطح کلر در جکوزی

بالا رفتن سطح کلر می تواند نتیجه اضافه شدن تصادفی آن یا افزودن کلر نامرغوب به وان آب گرم یا استخر شما باشد. از دو طریق ذیل می توان تشخیص داد که میزان سطح کلر در جکوزی شما بالا رفته است:

1- بوی شدید و تند مواد شیمیایی را در جکوزی خود احساس می کنید.

2- در هنگام غوطه ور شدن در آب، علائم آزاردهنده‌ای مانند سوزش چشم و سوزش روی پوست خود را تجربه می‌نمایید.

این دو نشانه های آشکاری از سطح بالای کلرامین در جکوزی شما هستند. بالا بودن سطح کلر تنها موجب بروز مشکلات برای شناگران نمی شود و احتمال آسیب به وان آب گرم را بیشتر می نماید.

اگر میزان ماده ضدعفونی کننده به طور مداوم در یک دوره زمانی طولانی بیش از حد مجاز باشد، سطوح جکوزی به مرور شروع به تخریب خواهد نمود. کلرامین همچنین می تواند بخش های اکریلیک و قسمت زیرین پوشش وان را دچار آسیب نماید.

توصیه می شود برای مراقبت از وان جکوزی خود تنها به دو نشانه ظاهری فوقق الذکر اکتفا نکنید و آب را به صورت دوره ای تست نمایید. برای این کار از نوارهای آزمایش آب برای تأیید اینکه آیا مشکل ضدعفونی‌کننده دارید یا خیر، استفاده کنید.

کاهش سطح کلر در جکوزی

چگونه سطح کلر را در وان آب گرم خود کاهش دهیم؟

برای کاهش سطح کلر در جکوزی می توانید اقدامات ذیل را انجام دهید:

1- به مدت دو روز از جکوزی استفاده نکنید!

این یک راه حل ساده و مقطعی برای جلوگیری از آسیب به افراد استفاده کننده از جکوزی است. بعد از ورود ضدعفونی کننده به آب، یک تا دو روز صبر کنید. در این دو روز هیچ دوز دیگری از کلر یا برم را به جکوزی خود اضافه نکنید. سطح ضدعفونی کننده به طور طبیعی با گذشت زمان کاهش می یابد، فقط باید از غوطه ور شدن در جکوزی خود در این دوره اجتناب کنید.

2- آب را رقیق کنید! 

اگر نمی خواهید برای استفاده از جکوزی صبر کنید، راه حل دیگر اضافه کردن آب تازه و اجازه دادن به آن برای گردش قبل از آزمایش مجدد سطح ضدعفونی کننده است. اگر آب جکوزی شما بیش از سه ماه از عمر آن می گذرد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که آب را تخلیه و دوباره پر کنید.

رقیق کردن آب برای کاهش میزان کلرامین

3- خنثی کننده را به آب اضافه کنید!

خنثی کننده وان آب گرم محصولی بسیار موثر برای کاهش سطح ضدعفونی کننده شما است. این را می توان قبل از تخلیه وان استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که آب تخلیه شده به محیط وان آب گرم آسیب نمی زند یا باعث فرسایش آن نمی گردد. قبل از استفاده حتماً دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

4- استفاده از سیستم UVC ClearTech

این سیستم با برخی از مدل های جکوزی سازگار است. ClearTech UVC یک فناوری تصفیه آب بسیار پیشرفته را ارائه می دهد که پاتوژن های موجود در آب را خنثی می کند و ضدعفونی کننده مورد نیاز برای حفظ آب شفاف و تمیز را تا 50 درصد کاهش می دهد. ClearTech UVC با استفاده از نور UV طبیعی خورشید، بدون تولید هیچگونه محصول جانبی شیمیایی یا انتشار گازهای گلخانه ای کار می کند.

5- استفاده از سیستم تهویه آب استاندارد

یک سیستم تهویه آب (CARE FREE) مواد آلی موجود در آب وان آب گرم شما را حذف می کند. تقریباً بدون بو، به حفظ تعادل آب پایدارتر کمک می کند، آب را تمیزتر می کند و عملکرد فیلتر شما را به حداکثر می رساند.

آیا جوش شیرین، سطح کلرامین آب را پایین می آورد؟

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم، سطح کلر آب وان گرم شما را کاهش نمی دهد. در عوض با حل شدن در آب، باعث افزایش pH و قلیایی کل آب می شود. مهم است که به یاد داشته باشید که افزایش PH به تنهایی با استفاده از جوش شیرین بر سطح کلر شما تأثیر نمی گذارد. برای موثر بودن این فرآیند مستلزم خرید مقادیر زیادی پراکسید هیدروژن درجه یک استخر هستید. توصیه می کنیم به جای آن از محصولاتی که به طور خاص برای کاهش سطح کلر در استخر طراحی شده اند، استفاده نمایید.

آیا جوش شیرین، سطح کلرامین جکوزی را کاهش می دهد؟

کدام ماده شیمیایی برای کاهش سطح کلر از جکوزی های استخری موثر است؟

یکی از موثرترین ترکیبات برای حذف غلظت بالای کلر در جکوزی های با ظرفیت شش نفره یا هشت نفره، تیوسولفات سدیم است. این محصول که به عنوان حذف کننده کلر فروخته می شود، می تواند به سرعت سطوح کلر استخر شما را بدون عوارض جانبی ناخواسته تنظیم کند.

تیوسولفات سدیم نیز برای شناگران بی خطر است. توصیه می شود قبل از استفاده از هر نوع ماده شیمیایی، همواره دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را به دقت مطالعه نمایید یا با یک فرد متخصص مشورت کنید.

تیوسولفات سدیم برای کاهش غلظت کلرامین در استخر

سخن پایانی – کاهش سطح کلر در جکوزی

پس از خرید و نصب وان جکوزی متناسب با فضایی که در اختیار دارید، بهتر است در مورد میزان مواد ضدعفونی کننده با کارشناسان و متخصصان این حوزه مشورت نمایید. با حفظ تعادل شیمیایی آب در هر لحظه و هر زمان می توانید از جکوزی خود استفاده کنید و از غوطه ور شدن در آب گرم نهایت لذت را ببرید!

تجهیزات بهداشتی لوکس ژیمان

انواع جکوزی روکار و توکار خارجی با ظرفیت‌های مختلف را می توانید در سایت « ژیمان » مشاهده بفرمایید. این محصولات از جنس کوارتز هستند و دارای بالاترین درجه کیفی می باشند.

برای مشاهده کلیه مدل های جدید و به روز موجود به صفحه ذیل مراجعه نمایید:

فروش وان جکوزی خارجی